We've always done it this way

Hittade denna bilden när jag slöscrollade genom flödet på facebook, så klockren så var tvungen at kidnappa den (har tyvärr ingen bildkälla).
 
Den beskriver ungefär den hopplöshet jag känt de senaste dagarna. Hopplösheten att inte kunna ändra folks åsikter helt enkelt. Det har eskalerat till den grad att jag allvarligt funderar på att stänga ner facebook under en tid, för jag orkar helt enkelt inte längre.
Just nu är det främst politik som är överallt på facebook, ena sidan mot den andra. Det skickas och delas bilder där folk uppmanar andra att inte ta emot flyktingar för de stjäl våra pengar, de stjäl våra jobb. Dessutom en fantastiskt felaktig bild jag sett väldigt många gånger med alla bidrag en invandrare påstås få, att denna bild inte alls stämmer och att invandrarna inte får hälften av vad som anges på denna bild verkar ingen reflektera över, källkritik finns inte, dela på bara.
 
Jag väljer att inte lägga mig i, jag anser inte att vissa människor är mindre värda än andra för att de kommer någon annanstans ifrån och jag är livrädd för nazism och allting vad det innebär. Framförallt är jag rädd för hur trångsynta människor kan vara och att de inte förstår konsekvenserna av deras eget handlande. Jag har fått höra flera gånger nu att: "du är inte uppvuxen i ett ghetto, så du kan inte förstå..." Varsågod, kalla mig hur trångsynt och dum ni vill men snälla, gör inget dumt.
 
Jag är trött på att argumentera med människor som vägrar inse hur fel de har, att valet de gör nu kan innebära att de i framtiden inte får göra något val alls, inte vara med och styra alls hur deras liv ska se ut. Hur skulle det vara? Det finns människor som kommer tycka att jag är dum, det finns de som kommer tycka att jag har fel, jag hoppas att ni så småningom kommer till sans.
 
Ja, det finns inget jag kan göra för att ändra andra människors uppfattning, det har jag insett. Det går inte att diskutera med människor som bestämt sig för att deras sätt är det bästa, hur mycket man än vill att de ska förstå att det finns fler synvinklar. Hur mycket man än argumenterar och försöker få dem att förstå, försöker banka in informationen så går det inte. Även om jag lägger fram solklar fakta så godkänns den inte. Jag orkar helt enkelt inte argumentera mer med människor som är mina nära vänner och som väljer att stödja något som jag känner en sån avsky emot. Därför tänker jag stänga ner tills jag känner mig redo att ta tag i det igen, tills jag känner mig redo att bemöta detta hat som florerar.
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback