nosework

Så trött att jag snart svimmar eller något men vill ändå berätta om noseworkkursen! Dagen i allmänhet också kanske ;)

Sov ett tag efter jobbet, skulle väl vara ett par timmar men blev typ 4 hehehe men var välbehövligt! Tog mig i alla fall ut på en mysig runda med glada hundar i skogen. Redan efter den var de väl ganska trötta men bara hem och vända för att åka på nosework. 

Det hade varit en kurs innan oss så de stod kvar och körde det sista när vi kom, det var mörkt och massa okända människor så självklart var Vanja rädd. Vi jobbade två och två och hunden som inte jobbade fick sitta i bilen så det blev ganska mycket spring emellan ändå. Först lade vi fem behållare och la godis på, hunden skulle gå förbi alla och ta godisen (detta för att lära sig söka systematiskt). Utökade sedan med tio, efter några gånger lade man bara godis på fem av de tio och berömde varje gång hunden tog godisen. Sista steget var att berömma och samtidigt belöna nere vid behållaren. Vanja tyckte dock att det var fullkomligt onödigt, det fanns ju läskiga människor som gick typ fem mil bort..
Vi avslutade med att börja introducera själva doften. 

Vanja var ju som sagt osäker många gånger men lika många gånger gick svansen och hon var glad. Även att hon är försiktig och går med svansen mellan benen och ser ynklig ut så jobbar hon ändå på. Vi ska försöka träna på många olika ställen och göra det varje dag så tror jag att det kan släppa. Förhoppningsvis. 

Var ju självfallet tvungen att testa på Nikko när jag kom hem och ja, klockren. Finns ju inte ord för den hundens näsa alltså, och engagemanget. Nu sover båda två som små stockar och nu säger jag godnatt för mig med. 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback