Kvällstankar

En mening fastnade i mitt huvud nu på kvällen gällande hästhållning: "Vad är brs för hästen, och vad tycker JAG är bra för hästen?"

Jag är med i en grupp på Facebook, en mucket underhållande grupp där man ibland kan få bevittna väldigt skilda läger som slåss mot varandra (i lite grova ordalag). Oftast är det de som är för en naturlig hästhållning i ena kategorin, och den andra kategorin består av "de andra", de vanliga människorna som man skulle kunna kalla dem.

De andra gillar att ha sina hästar på box, ge dem kraftfoder, sko dem, träna dem med utrustning såsom träns, sadel, hjälptyglar och diverse annat.
De som gillar naturlig hästhållning de gillar lösdrift, rida utan sadel och träns, ha sina hästar oskodda och fri tillgång på käk.

Det jag (jag har tidigare kommit underfund med att det inte finns plats för mig i denna diskussion) tycker är spännande är att luta mig tillbaka och se hur båda sidor kastar skit på varandra. De andra tycker att de som har häst på lösdrift är dumma i huvet, när man börjar träna en häst måste den stå på box, aight? och de som är för naturlig hästhållning, ja de tycker allt annat är korkat.

Det hela fick mig att börja tänka såhär i natten, bryr vi oss mer om vad vi själva tycker är bra för hästen än vad som faktiskt är bra för hästen? I denna diskussion anser jag mig således vara en outcast men jag föredrar lösdrift framför box för det stärker hästen och har visat sig ge mentalt lugnare hästar med färre skador (hurvida lösdriften är bra vill säga). Hästen är gjord för att äta större delen av dagen, får den mat för sällan ökar risken för magsår, hästen blir ostimulerad och dessutom gör mikrofloran i tarmen att hästen värms inifrån. Blodcirkulationen i hovarna ökar av att gå barfota och hästens päls utgör ett isolerande skydd.

Ja, mycket av det jag säger är ren fakta (allt det ovanstående faktiskt) men säg att jag tycker tvärtom. Jag vill ha min häst på box för jag vill hålla koll på hur mycket den äter. Jag vill ha min häst skodd för den ömmar om den inte har skor, och den slutar inte ömma. Jag lägger täcke på min häst för den är inte gjord för vårt kalla klimat och eftersom den får portionerad mat så fryser den. Jag rider med sadel och bett, men de är väl utprovade och skadar inte hästen.
Så, där har vi lite argument från båda sidor. Nu behöver vi bara fundera, har jag min häst på box för att jag tycker det är bra, eller för att hästen tycker det är bra? Har jag min häst ute i ur och skur utan täcke trots att jag ser att den fryser för att det är bra för hästen, eller för att jag tycker det?

Jag antar att det jag egentligen vill komma fram till är att det inte är något fel att sträva efter en hästhållning som är mer naturlig för hästen. Sluta ta in era hästar vid 15 för att ni själva tycker att det är mörkt och kallt då OM hästarna inte tycker det är jobbigt. Sluta dra alla hästar och människor över en kam, jag skulle gladeligen sätta Ängla på lösdrift men hon kan inte gå oskodd för det. Allting passar inte alla hästar. I en drömvärld skulle jag vilja se alla sträva efter en naturligare hästhållning men det gäller att utgå från individerna.

Men min grundtanke med detta (om någon kommer till att läsa det) är SLUTA att kasta skit på varandra! Sätt åt sidan era egna åsikter och värderingar och tänk på vad som är bäst för hästen, våga ha den på lösdrift! Våga sko den om den ömmar! Dela inte upp er i läger och kasta skit på varandra i diverse bloggar och forum, jag är trött på det.

over N out.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback