Aug. 22, 2014

Alltså. Jag spenderar en tid varje dag med att läsa bloggar, några för att de är bra, några för att det är bekanta som driver dem och vissa för att de är så störda. Nåväl, något jag finner extra spektakulärt är hästbloggar, hur vissa kan vara så extremt bundna till olika tänk. NH-folk som vägrar rida med sadel, träns och hästarna måste vara barfota. Sedan de "vanliga" som måste ha nosgrimmor, skor och hästen på box.

Jag har spenderat tre år med att läsa biologi och etologi, jag valde att läsa mer om hundar men tycker mig ändå fått en bra förståelse för hästen som biologisk varelse och dess behov. MEN jag är inte utbildad hästskötare, vet inte hur man gör perfekta knoppar eller lindar benen perfekt.
Jag vet dock att hästar mår bäst av att ha fri tillgång på grovfoder och röra sig fritt, jag vet att blodtillförseln ökar om hästen går oskodd och jag vet att hästar behöver social stimulans. Jag vet att hästens päls har en fantastisk förmåga att stå emot kyla och väta. Jag vet vad många transportproblem beror på och jag vet hur man ska lösa många beteendeproblem. Jag är kort och gott väl insatt i hur en häst bör hållas för att främja dess naturliga behov.

Likförbannat står min häst på box, täckas ibland och har inte fri tillgång på grovfoder, why?!

Jag anser att det är värre för hästen att äta för mycket av ett för kraftigt hö och bli överviktig, eller ännu värre, få fång än att stå inne om nätterna och portionutfodras. Min ambition till vintern är stor tillgång på halm och jag hoppas att höet har så "dåliga" värden att hon kan få äta mycket av det. Tills jag hittar en lösdrift med ett hö som passar tanten (lär dröja tills jag har en egen) så kommer hon få stå på box.

Jag anser att om hästen blir svettig under vinterhalvåret och inte har möjlighet att torka utan att frysa så måste hon klippas, vilket innebär att hon måste ha täcke. Är vädret så pass dåligt att vätan går ner till huden måste hon också ha täcke.

Jag anser att det är bättre att ha hästen skodd och att den inte ska vilja röra sig för att det gör ont i hovarna, än att den ska gå barfota, på ett underlag som gör ont för hästen. Visst, man kan ta av skorna och hoppas att hästen slutar ömma men om den inte gör det och ändå måste ridas, ja hur länge ska man låta den ömma?

Jag väljer att rida med bett ibland, bettlöst ibland. Dock aldrig med nosgrimma då jag anser att en gapande häst beror på obehag och det vill jag kunna se. Jag rider med sporrar ibland, dock tar jag av dem om hon visar obehag. Jag har benskydd, lindar ben ibland lika väl som jag tycker det är viktigt att rida utan.

Point being att ingenting är rätt eller fel, allting utgår ifrån den individuella hästen och dess förutsättningar. Det är fel för alla hästar att gå på lösdrift, utan täcke, utan skor lika som det är lika fel för alla hästar att stå på box, ute 2 timmar om dagen och inlindade i bubbelplast. Som hästägare måste man kunna bilda sig en egen uppfattning om vad ens egna häst klarar av.

Så sluta bråka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback