Kastrering

Hästar kastrerar man alltsom oftast för att de ska bli lugnare, katter för att de inte ska föröka sig så. Däremot hundar är ändå inte så vanligt att man knipsar, mest för att de blir lugna och lite lojja, de går ofta lättare upp i vikt osv osv.

Jag gjorde två kemiska kastreringar på Nikko när han var 6 mån, sen en igen när han var 1 år. Dessa har hållt i sig tills typ nu, när jag märkte att han började bli väldigt stressad, han började matvägra och gnällde konstant. Jag kan inte längre få kontakt med honom eftersom han bara ränner runt som en duracellkanin när man är ute. Så det känns väl bäst att kastrera honom, speciellt eftersom jag redan vet att han blir lugnare då.

Däremot så är jag väldigt kluven och vet inte riktigt hur det ska bli, om jag gör rätt osv. Visst han kommer aldrig gå i avel för han är alldeles för feg samt att han har krullsvans vilket inte är acceptabelt inom rasen (ceperegel i know). Men jag vill ju mest tävla med honom i spår och kanske agility och det är ju bättre att han mår bra då och kanske kan vara lite fokuserad på mig.

Men samtidigt så är han ju redan nu för tjock och det lär ju inte bli bättre... Jag är jätterädd att han ski bli jätteloj och aldrig vilja göra någonting
men bara han mår bra, right?
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback