annorlunda inlägg

Jag är väl medveten om att min hjärna kan gå i spinn ibland och att jag börjar fundera på minst sagt konstiga saker men en tanke slog mig idag som jag bara var tvungen att dela med mig av.

AVEL.


Om man jämför människan med t.ex. hundar.

Det är människan som håller och uppfostrar hunden och även styr dess avel. När man väljer avelshund är det ytterst noga att denna inte bara ser bra ut utan ska ha ett bra temperament också, nu finns det vissa skillnader inom raser hur man vill att de ska vara men generellt vill du inte ha en alltför agressiv eller instabil (el liknande) hund som föräldradjur. Detta innebär att inte alla hundar har möjlighet att reproducera sig. Vissa kanske människan berövar deras möjlighet att göra det genom kastrering till och med.

När man däremot ser till människor så anser sig alla människor ha rätt till reproduktion, varför? Har man en människa som är agressiv borde det inte vara som med hundar då, att denne inte får reproducera sig? För ofta med hundar hindrar man ju avel med instabila hundar för att det finns en potentiell risk att de ska skada människan någon gång i framtiden, är det inte större risk att en instabil människa skadar en annan människa då?

Samma sak när man säger att man inte enbart ska avla på utseende inom hundvärlden, detta gör man till viss del ändå men min personliga åsikt är att temperament och utseende skall gå hand i hand.

Ändå kan människor som anses se bra ut reproducera sig trots att de saknar intelligens och ett bra temperament.

Nu går jag inte och säger att hundar ska para sig med vilka de vill, eller att vissa människor saknar denna rätt, men som sagt, det gick i spinn.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback