Hundmat

Vilken djungel det är alltså, hundmat.

Jag bytte från Hills r/d till Iams light. Dels för att Iams var sjukt mycket billigare men även för att veterinären sagt att det skulle gå bra att byta till vilket lightfoder som helst. Jag är lite emot att ha massa spannmål i torrfodrena för jag tycker att hundar ska äta så ren mat som möjligt. Även att de är karnivorer som är mer som omnivorer och kanske ÖVERLEVER  på en kost utan kött (till skillnad från katter) så känns det onödigt att blandai massa vete och mjöl och allt annat man kan tänkas komma på att stoppa i.

Å andra sidan är om det står på paketet att det innehåller "slaktavfall" så kan det lika väl vara en köttbit som en klöv eller svans. Så om du har ett foder med spannmål, och köttbiprodukter finns det en risk att hunden inte får i sig speciellt mycket kött alls. Dessutom verkar många fodertillverkare ha en förkärlek för att skriva på paketet t.ex. oxkött, och sedan när man läser är det både kyckling och fisk i maten.

Med tanke på just det var jag inne lite mer på standart, eller BARF. Standart innehåller visserligen ris men ändå betydligt mycket mer protein och är svensktillverkat (man ska tänka på hur köttdjuren har det här resp. övriga världen samt transportsträckor osv!) BARF är ju mer rent kött. Men då behöver man extra frys osv, dock blir priset liknande och hittade ett företag som körde till Skara, så skulle ju kunna fungera.

MEN så skulle jag testa Iams. Till att börja med blev Nikko jättehungrig och gnällde typ jämt. Vägde honom idag och han har gått upp till 26.3... Så köpte en liten säck r/d igen och så får jag banta ner honom igen (suck..) han är ju kastrerad så jag vet att han har enklare för att lägga på sig, speciellt nu när jag inte cyklar varje dag. Såklart går jag ju ändå med honom men det ger inte alls lika mycket.

Ja, men sen när han går ner igen kanske jag testar något annat, typ standarts lightvariant (han äääälskar standart) eller något annat. Huvudsaken tycker jag är att hunden mår bra, är pigg och har fin päls och bra klor. Men att ge foder med spannmål är ju ungefär som att ge dem McDonalds varje dag, mättar och fyller ut, vissa individer klarar det jättebra och andra gör det inte. Nikko klarar det visst inte.



varför jag är så hysterisk om att min hund ska gå ner i vikt?

- För tjocka hundar lever ett kortare liv..
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback