Gott nytt år!

Idag blir det ingen fest för mig, som vanligt. Det jag stör mig allra mest på är att alla verkar tycka synd om mig? Fastän jag verkligen inte är en partyprisse och speciellt inte på dessa överexponerade högtider. Visst jag kan sitta med vänner och dricka och festa på det sättet, men jag tycker det är alldeles för mycket okontrollerat drickande, speciellt vid nyårsafton, valborg osv. Så idag ska jag umgås med min familj och ta hand om min hund om han blir rädd för fyrverkerierna, seems like a good way to go!

Tänkte summera mitt år lite snabbt vad det gäller hunden och hästen, bara för skojs skull!

Hästen;
I december eller januari nån gång började jag rida Krabat efter att varit hästlös typ ett halvår. Han var rätt hemsk och bockade väldigt mycket (men det har jag ju skrivit så mycket om tidigare). I april fick jag ett förslag om att få honom, jag fick då ta honom på foder och i slutet av april flyttade han hem till mig. I slutet av maj flyttade vi till Linköping på sommarbete och i mitten av juli fick han hovböld och boxvila i en vecka. Efter det kom han lagom igång innan han återigen blev halt, vi körde tillbaka till Skara och sedan började det med veterinärbesök osv. I början av november blev det bestämt att han skulle avlivas, för att underlätta för mig själv (och jag skulle ju ändå ha en annan häst efteråt) så Ella flyttade till Malmsäter fyra dagar innan Krabat avlivades. Hon och jag har mest försökt komma överens, och det går ju sådär ;)

Hunden;
Vad det gäller Nikko gjorde vi mest framsteg under sommaren då jag insåg att hans favoritsysselsättning stavas blodspår, till våren ska vi ta anlagsprovet. I somras tränade jag ca 2 gånger i veckan, viltspår, personspår och agility. Agilityn var också fruktansvärt kul men har stått still sedan sommaren (har however anmält oss till en kurs i vår) men det är ju lite mer komplicerat än spår då man måste ha tillgång till bana och jag inte har så stor koll på det hela. När vi flyttade tillbaka till Skara efter sommaren kom Nikko på att han faktiskt inte var kastrerad än och att det fanns löptikar utanför, han blev så stressad att han inte kunde kissa eller bajsa ute utan sprang mest runt och var jättestressad så han gnällde dygnet runt. Min käre bror sponsrade en kastrering. Han var jätteorolig så jag fick hämta honom efter han vaknat, det var en av de värsta nätterna... Nikko hade fått smärtlindring men inte tillräckligt så han satt och ylade av smärta hela natten, och jag kunde inget göra, det var hemskt.. Det var också hemskt att se honom i tratt då han knappt kunde röra sig utan att riva ner halva lägenheten. Nu mår han bra dock, vi har kommit igång ordentligt med klickerträningen som han älskar och har börjat träna (kårens träningar) för Carina S vilket har gett resultat (även om han skäller som en idiot).

För min egna del har detta varit ett intressant och turbulent år, mycket upp och mycket ner varav mest neråt på slutet, får hoppas att 2012 blir lite lättare!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback