Träning

När jag ändå sitter och spånar på sånnahär saker kan jag lika gärna fortsätta. Började nämligen att fundera på skillnaden mellan träning av häst och hund.
 
Hundträningen har på senare år gått framåt med stormsteg, man har kommit på att det är bättre att ha en hund som är glad och positiv till träning än rädd och därför tränar man oftast med positiva känslor. Exempelvis vill jag lära min hund att sitta väntar jag tills den sätter sig och berömmer sedan, vanligtvis genom att leka eller ge den godis. Fysiskt obehag har man kommit på inte är lika effektivt, och sabbar förhållandet mellan hund och människa. Klickerträning är en bra sak, inget obehag, positiva känslor och lätt. Man behöver inte längre lära sig att rycka i kopplet på rätt sätt, eller sparka hunden tills den går fot. Nåväl, självklart gör många fortfarande på den gamla hederliga "ryck-i-kopplet" metoden men det känns som att den börjar dö ut alltmer.
 
Värre tycker jag faktiskt det är med hästträning. Den klassiska ridningen går i princip ut på att man applicerar ett fysiskt tryck, hästen flyttar sig och trycker försvinner vilket då blir belöningen. Trycket kan göra ont, belöningen blir att smärtan upphör. Men det är ju så man gör? Hur ska man göra annars? Jag har även fått testa på NH. Jag fick ta på hästen en repgrimma och genom den orsaka obehag, jag fick också en stick i min hand som jag skulle trycka med tills hästen reagerade. Visst, när hästen fattat grejjen minskar ju obehaget för man behöver inte göra lika stort obehag för att hästen ska förstå. Men det samma gäller ju för ridningen, ju bättre skolad häst desto mindre "hjälper". Jag tänkte att jag fått en dålig instruktör så gav det ytterligare 3 olika instruktörer, kanske har jag bara fått fel hela tiden (som den i hundvärlden finns en drös med dåliga instrukörer) men jag blev skeptisk.
 
Kanske ska man även i hästvärlden försöka skapa mer harmoni, inte använda sig av fysiskt eller psykiskt tryck. klickerträning även vid ridning borde inte vara alltför komplicerat. Det är nog svårt men det är nog värt att tänka på hur man kan förändra träningsformen till en mer positiv upplevelse för hästen.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback