i cant live another day without you

Någon mer än jag som tänkt på hur sjukt det är egentligen med djur? De gör ALLT för oss! Vi borde ge så mycket vi kan tillbaka. Hästar är helt styrda av oss, de tillåter oss sitta på ryggen, stoppa metall i munnen, sadel på ryggen, skor på fötterna, inspänningstyglar hit och dit. vi styr vart de ska gå, hur de ska gå, hur de ska ha huvudet och vart fötterna ska vara. Vi tvingar dem röra sig på ett visst sätt, vi tvingar dem leva efter våra tider, gå med artfränder vi väljer ut och på tider vi bestämmer, på en plats vi bestämmer. Ingenting får de välja själva. Är det inte lite sjukt? De som har ett naturligt hästtänk är väl lite bättre men är det verkligen större skillnad? Du sitter fortfarande på hästen eller kör om det är så, du har den fortfarande på en bestämd yta, med artfränder du bestämt, med mat du bestämt. Hästar gör ALLT för oss, verkligen. Det är fascinerande att de tillåter oss, att de förlåter oss, att de fortfarande älskar oss.

Nej, det rätta är inte att släppa ut alla hästar och låta dem springa fria, hästen är domesticerad av människan. De är inga vildhästar, även om de kanske skulle vilja vara detta. Vi behöver dock göra så gott vi kan för att förstå dem, att göra allt för dem på samma sätt som de gör allt för oss. Jag mår illa när jag ser folk som säljer sina hästar för att de ska gå vidare och tävla högre klasser, din häst är din vän, inte ditt tävlingsredskap. Din häst gör allt för dig (så länge du behandlar den bra förmodligen) och du vill slänga bort det för din egen egoism? För att du vill ha fina priser? Det kanske är livet för vissa men inget jag kan tänka mig.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback