Utveckling

Har länge tänk skriva om Krabats utveckling, inte för att jag direkt har några bilder att visa, men ändå!

jan/feb - Jag började som medryttare, kommer inte exakt ihåg vilket datum det var, eller månad, men där nångång tror jag! Jag kommer ihåg att jag fick provrida i utepaddocken för det var tävlingar och vägen ut var för dålig för att rida på. Han typ tip-tappade hela tiden och var spänd som en fiol, var ju ett tag sedan jag red med. Han försökte springa hem några gånger med. Nästa gång jag provred gick lite bättre.
Det gick knappt att trava, lite bättre i vänster varv men han bockade så fort man krävde minsta lilla.

feb/mars - här gick det att trava och tror vi började med NH i slutet av mars, gick rätt bra men han bockade fortfarande. Vi körde väldigt mycket avsaktningar och försöka få traven så lugn som möjligt. Mycket böja och försöka få honom mer rörlig i höger. Han var jobbig i hantering, ville gärna springa före in i stallet och stod inte still när man fixade med honom. Allmänt spänd jämt. Livrädd för bommar. Vill inte hoppa alls eller gå nära.

april - i början av april blev det bestämt att jag skulle få ta honom på foder. Försökte galoppera, fortfarande bara bocksprång. När man longerade på stor volt bockade han också, kunde galoppera på löshoppning men bara i höger varv. Fortfarande jobbig i hantering. Gick inte att rida ut själv, bara stannade och vände, skitjobbigt.

maj - flyttade till Malmsäter och lösdrift. Annan häst med en gång men jobbigare att fånga i hagen, sprang typ bara iväg hela tiden. Jag travade mest, han stannade mycket ute och ville vända. Vi tog vår första galopp ute, okontrollerad men gick att stanna. Var aningens lugnare i hantering i slutet av maj.

juni - Flyttade till Linköping på sommarbete. Var utmobbad ur flocken först men inte svår att fånga! haha.. Gjorde enorma framsteg, började hoppa så smått. Började galopparbete på allvar, kunna ta båda galopper, funkade bara i hörn. Gick ner bättre i form i traven och som en dröm i skritten, börjar jobba lite mer under sig.

juli - Får hovböld i slutet av Juli och får stå. Betydligt lugnare i hantering. Går nu att lämna ensam, inte bockat sedan han först flyttade till Malmsäter.

augusti - igångsättning igen, kommer på mig själv med att jag inte ridit ut så mycket och han går som en klocka. Stannar bara lite ibland eller saktar ner och då är det bara att smacka så fortsätter han. Helt underbart! Jobbar vidare med galopperna och han börjar fatta fattningarna. Jag kommer på att det är lättare att träna dem från skritt då jag har lättare att sitta kvar med överlivet då.

Vi har massa mer mål att uppnå såklart, men mitt mål att kunna galoppera obehindrat på honom är snart uppnått!
När jag fick honom kändes han allmänt obalanserad, nu kan han gå ställd, jobba rätt i rätt tempo och det är en fenomenal skillnad! Han ville inte gå nära bommar men genom att jobba från marken och visa att det inte är någonting farligt så funkade det så småningom och vi har nu hoppat 60 cm uppsuttet, löshoppad 1 m. Han gick inte heller att rida ut på då han bara stannade, det är så gott som borta. Han kan galoppera när man longerar honom på en 10m volt, en enorm skillnad mot förut då han bara bockade.

Han har blivit en helt annan häst, en fin häst utan några problem. Han bara står helt avslappnad när jag fixar iordning honom, försöker inte att springa ifrån sadeln eller något annat.

Det är så härligt när det går bra! Jag blir så kär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback