Benskydd

Detta med benskydd till hästar alltså, att ha eller att inte ha?

När jag började rida Krabban så hade han alltid skydd, alltid! NUmer (när han inte var halt och sådär är klart) så varierade jag lite beroende på vad jag sysslade med.

Enligt min mening är det inte bra att jämt och ständigt rida med skydd då hästen kan lära sig att det är okej att den slår i fötterna, för det känns inte ändå. Detta är väl inget att eftersträva precis. Jag använder numer bara vid hoppning ungefär, i början hade jag även när jag red ut eftersom han inte var var vid så kuperad terräng och på så vis misshandlade sig själv jämt.

Det känns som att många människor (om de inte är ovetande som jag var) klär på sina hästar allt vad de förmår i skyddväg, och man kan fråga sig själv varför?
Ska hästen hoppas så okej, för då kan den slå i bommar och slå sig på benen helt enkelt men om man ska rida ett pass dressyr, varför sätter man på benskydd då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback